Děkujeme za pochopení.
I67r75e42n28a 81V86r13á50n30o70v45á
Řekla bych, že vysokoškolský pedagog má vyšší kvalifikaci, ale opravdu pochybuju o tom, že je jeho práce důležitější než u učitelky v mateřské nebo základní škole.
L22u11m80í38r 27V42i76t83h21a
Vysoké školství (a postupně i střední) by mělo být zpoplatněné. Studenti by si více vybírali obory, kterými se uživí, zároveň by to omezilo chronické "prodlužovače mládí", kteří školu studují 6 i více let, a nejen jednu, a do třetice by se státu (který to z největší části platí dnes) vrátily náklady spojené se studiem lidí, kteří po ukončení studia odejdou do zahraničí a dlouhodobě platí daně jinde (teď nemyslím "tovaryše", kteří odejdou na dva tři roky ven, aby se vrátili a nabyté zkušenosti uplatnili doma).
Proti tomu může stát systém stipendií, firemních a státních podpor, který bude podporovat nadané, ale méně majetné studenty. Ti část svého školného splatí pílí a tím, že se upíšou svému sponzorovi na nějaké roky.
A ještě jednu věc to posílí - spolupráci škol s podniky. Vysoké školy se musejí stát nejen školami, ale hlavně věděckými laboratořemi, které půjdou i v čele výzkumu, zejména toho aplikovaného.
Nic proti humanitním vědám, ale mám neodbytný pocit, že nektěré obory nevychovávají nikoho jiného, než nové učitele těchto oborů. Ostatní absolventi končí buď v mekáči, nebo v lepším případě vystudují ještě něco jiného a jdou mimo původní obor. Kde se dnes efektivně uplatní například absolvent studia mezinárodních vztahů?
J34o56s65e72f 36M26i79k78i50n
Podívejte se na co dojíždí lidé v Americe. Nestíhají platit studentské půjčky, protože prostě není práce.
L37u49k36á28š 77H21i43n31t67e45r16b38u13c64h81n72e30r
Profesoři zbytečných (neuplatnitelných) oborů jsou pro společnost mnohem méně přínosní než učitelky na ZŠ. Už dávno říkám, že financování univerzit má zohlednit příjmy jejich absolventů.
M80i58l80a69n 49Š66ť69a65s43t29n76ý
Ať je to jak chce, ale projevy stávkujících pedagogů a studentů, ať už jde o hlášky či transparenty, mají úroveň, na rozdíl od nedávných demonstrací proti vládě.
J54i55ř69í 33V70o78n43d94r45á92č33e69k
To je docela zásadní dojem a z toho musíme vycházet !!
M94a94r74e40k 76V82a31l90i82č98e15k
Vysokoškolský profesor dělá stejně důležitou práci, jako učitelka na základní škole.
M45a30r97i80e 86J82a65n62d44o90v65á
A možná ta učitelka je důležitější. I on u ní začínal.
J75i21ř74í 82B66e33r30á85n37e37k
Můj názor není směrodatný, ale dlouhodobě tvrdím, že by se měly snížit počty studentů na humanitních fakultách a potažmo tedy i vyučujících na těchto školách. Na trhu práce pro ně není pořádné zaměstnání a tak se musí uměle vytvářet nová místa zejména v různých neziskovách. Tady je třeba dost velký prostor pro úspory na výdajové straně státního rozpočtu...
Š57t87ě84p74á73n 35B91i81c21e38r93a
Názor žádného z diskutujících není směrodatný.
J55a49n 34Z13i72e97g56l22e79r
Řešením ke získání více peněz pro VŠ je rovněž zavedení školného na vysokých školách.
D40a87l77i38b28o62r 64S93t25y96s
To není žádné řešení. Nakonec stejně dojde na státní půjčky, které jsou nespláceny.
Řešením je samostatně dotovat obory ve státním zájmu a na soukromých vysokých školách nechat obory, které jsou lidé ochotni si platit. Což se dá snadno zařídit v rámci existujícího systému.
Potíž je v tom, že potřeby státu jsou definovány politicky. Takže to dopadne jako vždycky. Říká se tomu Černomyrdinova věta.
J69a95n 71R77á86ž
Když si přečtete některé diplomky studentů humanitních fakult a způsob jakým takovou "práci" hodnotí jejich vedoucí i oponenti, tak mnohdy musíte mít pocit marnosti nad tím, co za "materiál" tyto fakulty produkují. Jsem proto v rozpacích, když někdo porovnává úroveň a pozitivní vliv na úroveň vzdělanosti mladé populace u vysokoškolského pedagoga nějakého uměle vytvořeného studijního oboru humanitní fakulty a standardního středoškolského pedagoga.
D41a22l15i23b56o72r 79S32t62y71s
Děkanka FSv ČVUT brala svého času 250 000 měsíčně. Kolik bere teď, nevím, ale jistě se na technikách a přírodovědách pořád najdou profesoři velmi dobře placení. Někdo ten průměr přes 90 000 nasbírat musí. Jde ve skutečnosti o to zda se mají platy profesorů určovat na úrovni rektorátu a teprve co zbyde rozdávat na fakulty nebo zda mají fakulty dostat "svůj" rozpočet a podle toho odměňovat.
I případ kolegy Husa blahé paměti byl takovým vnitrouniverzitním sporem o rozhodovací pravomoci. Vyřešil ho král svým dekretem a tím Univerzitu Karlovu degradovat ze špičkového učiliště na 400 let na učiliště lokální. Pak se UK na čas zvedla, přežila i Lex Mareš, jímž ji parlament zbavil její nejkvalitnější části. Ale jen na nějakých 100 let. Německá okupace a socialismus ji zase vrátily tam kam ji dostal už Václav IV.
Vnitrouniverzitní demokracie bohužel vede k degeneraci směrem k průměru a nakonec se začne dovolávat vrchnosti. Vrchnost univerzity neomylně využije pro své politické cíle. Jsem moc zvědav kam povedou současné protesty proti platovým podmínkám, třeba to nakonec skutečné vzdělanosti prospěje. Třeba na filozofických fakultách budou dobře placení profesoři hovořící šesti jazyky se znalostmi národních literatur i historií. To bude jak za starého Rakouska, kdy i ty roury pasovaly k těm kamnům, jak říkávala ta babička za socialismu. :-)
Š30t71ě50p79á93n 35B73i73c56e96r69a
Systém školství by bylo třeba dostat na úroveň, kterou mělo za první republiky. Učňovským počínaje a univerzitami konče.
M19a55r56i20e 69J97a66n24d67o96v82á
To máte pravdu, Bicero. Věčná škoda, že jste ho vy komunisti, tak jako vše ostatní, na co jste sáhli, zničili.
- Počet článků 84
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2305x
A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.