Děkujeme za pochopení.
I91r32e21n41a 90V72r24á57n81o87v66á
Řekla bych, že vysokoškolský pedagog má vyšší kvalifikaci, ale opravdu pochybuju o tom, že je jeho práce důležitější než u učitelky v mateřské nebo základní škole.
L82u89m56í51r 60V44i48t61h97a
Vysoké školství (a postupně i střední) by mělo být zpoplatněné. Studenti by si více vybírali obory, kterými se uživí, zároveň by to omezilo chronické "prodlužovače mládí", kteří školu studují 6 i více let, a nejen jednu, a do třetice by se státu (který to z největší části platí dnes) vrátily náklady spojené se studiem lidí, kteří po ukončení studia odejdou do zahraničí a dlouhodobě platí daně jinde (teď nemyslím "tovaryše", kteří odejdou na dva tři roky ven, aby se vrátili a nabyté zkušenosti uplatnili doma).
Proti tomu může stát systém stipendií, firemních a státních podpor, který bude podporovat nadané, ale méně majetné studenty. Ti část svého školného splatí pílí a tím, že se upíšou svému sponzorovi na nějaké roky.
A ještě jednu věc to posílí - spolupráci škol s podniky. Vysoké školy se musejí stát nejen školami, ale hlavně věděckými laboratořemi, které půjdou i v čele výzkumu, zejména toho aplikovaného.
Nic proti humanitním vědám, ale mám neodbytný pocit, že nektěré obory nevychovávají nikoho jiného, než nové učitele těchto oborů. Ostatní absolventi končí buď v mekáči, nebo v lepším případě vystudují ještě něco jiného a jdou mimo původní obor. Kde se dnes efektivně uplatní například absolvent studia mezinárodních vztahů?
J34o44s86e89f 66M25i91k38i48n
Podívejte se na co dojíždí lidé v Americe. Nestíhají platit studentské půjčky, protože prostě není práce.
L64u34k58á13š 95H34i74n57t17e16r48b77u41c91h67n44e40r
Profesoři zbytečných (neuplatnitelných) oborů jsou pro společnost mnohem méně přínosní než učitelky na ZŠ. Už dávno říkám, že financování univerzit má zohlednit příjmy jejich absolventů.
M71i48l22a66n 85Š91ť36a56s66t86n33ý
Ať je to jak chce, ale projevy stávkujících pedagogů a studentů, ať už jde o hlášky či transparenty, mají úroveň, na rozdíl od nedávných demonstrací proti vládě.
J51i34ř56í 32V29o42n32d41r33á86č60e26k
To je docela zásadní dojem a z toho musíme vycházet !!
M84a85r40e55k 58V55a13l93i32č32e84k
Vysokoškolský profesor dělá stejně důležitou práci, jako učitelka na základní škole.
M16a65r10i52e 66J71a21n69d76o17v69á
A možná ta učitelka je důležitější. I on u ní začínal.
J83i64ř24í 31B19e72r34á21n97e61k
Můj názor není směrodatný, ale dlouhodobě tvrdím, že by se měly snížit počty studentů na humanitních fakultách a potažmo tedy i vyučujících na těchto školách. Na trhu práce pro ně není pořádné zaměstnání a tak se musí uměle vytvářet nová místa zejména v různých neziskovách. Tady je třeba dost velký prostor pro úspory na výdajové straně státního rozpočtu...
Š84t87ě95p81á10n 60B79i97c21e83r38a
Názor žádného z diskutujících není směrodatný.
J28a11n 71Z25i62e42g79l74e61r
Řešením ke získání více peněz pro VŠ je rovněž zavedení školného na vysokých školách.
D74a89l48i76b25o56r 90S43t34y93s
To není žádné řešení. Nakonec stejně dojde na státní půjčky, které jsou nespláceny.
Řešením je samostatně dotovat obory ve státním zájmu a na soukromých vysokých školách nechat obory, které jsou lidé ochotni si platit. Což se dá snadno zařídit v rámci existujícího systému.
Potíž je v tom, že potřeby státu jsou definovány politicky. Takže to dopadne jako vždycky. Říká se tomu Černomyrdinova věta.
J30a96n 20R85á54ž
Když si přečtete některé diplomky studentů humanitních fakult a způsob jakým takovou "práci" hodnotí jejich vedoucí i oponenti, tak mnohdy musíte mít pocit marnosti nad tím, co za "materiál" tyto fakulty produkují. Jsem proto v rozpacích, když někdo porovnává úroveň a pozitivní vliv na úroveň vzdělanosti mladé populace u vysokoškolského pedagoga nějakého uměle vytvořeného studijního oboru humanitní fakulty a standardního středoškolského pedagoga.
D80a22l55i84b70o59r 89S78t95y85s
Děkanka FSv ČVUT brala svého času 250 000 měsíčně. Kolik bere teď, nevím, ale jistě se na technikách a přírodovědách pořád najdou profesoři velmi dobře placení. Někdo ten průměr přes 90 000 nasbírat musí. Jde ve skutečnosti o to zda se mají platy profesorů určovat na úrovni rektorátu a teprve co zbyde rozdávat na fakulty nebo zda mají fakulty dostat "svůj" rozpočet a podle toho odměňovat.
I případ kolegy Husa blahé paměti byl takovým vnitrouniverzitním sporem o rozhodovací pravomoci. Vyřešil ho král svým dekretem a tím Univerzitu Karlovu degradovat ze špičkového učiliště na 400 let na učiliště lokální. Pak se UK na čas zvedla, přežila i Lex Mareš, jímž ji parlament zbavil její nejkvalitnější části. Ale jen na nějakých 100 let. Německá okupace a socialismus ji zase vrátily tam kam ji dostal už Václav IV.
Vnitrouniverzitní demokracie bohužel vede k degeneraci směrem k průměru a nakonec se začne dovolávat vrchnosti. Vrchnost univerzity neomylně využije pro své politické cíle. Jsem moc zvědav kam povedou současné protesty proti platovým podmínkám, třeba to nakonec skutečné vzdělanosti prospěje. Třeba na filozofických fakultách budou dobře placení profesoři hovořící šesti jazyky se znalostmi národních literatur i historií. To bude jak za starého Rakouska, kdy i ty roury pasovaly k těm kamnům, jak říkávala ta babička za socialismu. :-)
Š54t45ě22p58á92n 19B90i40c33e98r19a
Systém školství by bylo třeba dostat na úroveň, kterou mělo za první republiky. Učňovským počínaje a univerzitami konče.
M96a56r14i83e 14J87a63n85d89o17v31á
To máte pravdu, Bicero. Věčná škoda, že jste ho vy komunisti, tak jako vše ostatní, na co jste sáhli, zničili.
- Počet článků 84
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2305x
A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.