Nová hedvábná stezka aneb další globalizace pro Čínu a Evropu .
Vlak s kontejnery v Mělníku.MF Dnes
Dneska významnost tohoto dopravního směru opět vzrůstá. Ale z jiného důvodu. Na východě asijského kontinentu leží prudce se rozvíjející Čína, dneska stále ještě dílna Evropy , na západě je západní a střední Evropa, jeden z velkých spotřebitelů čínských výrobků. Ale i čínských komponent pro ty evropské výrobky, které se stále ještě vyrábějí či kompletují v Evropě.
A mezi tím je dopravní vzduchoprázdno. Rozsáhlá plocha asijské pevniny, kde je doprava buď pomalá a nekvalitní, jako je trasa ruské BAM, nebo kde rozumné dopravní spojení není vůbec nebo kde politické režimy místních států spolehlivé dálkové dopravě pro Evropu nepřejí. Toto asijské dopravní vzduchoprázdno bylo dosud objížděno zámořskou lodní dopravou nebo obcházeno leteckou dopravou. Ale zámořská doprava je příliš pomalá , přeprava kontejneru trvá nejméně měsíc a letecká doprava je příliš drahá a vyplatí se tak jen pro lehké a drahé zboží.
Ovšem zdá se, že plány, které po rozpadu Sovětského Svazu a vzniku jeho nástupnických středoazijských republik slibovaly především rozvoj tohoto středoazijského regionu, se začínají realizovat. Nyní už ale jako pozemní dopravní vlakové spojení Číny a Evropy. Vlak s 40 kontejnery s počítačovými součástkami totiž dojel v rekordním čase 16 dnů z Wuchanu na jihozápadě Číny do českých Pardubic. Náklad projel Čínou, Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem , Polskem a Českou republikou. Přejezd byl realizován na území Číny čínskou společností čínskou společností CRIMT a dále pod dohledem švýcarské přepravní firmy InterRail Holding. Na rekordním čase měl mít velký podíl systém elektronického odbavování, elektronického překladu dokumentů a dalšími IT prostředky , který zkrátil čekací doba na hranicích na minimum.
Nenašel jsem nic o ekonomické stránce takové přepravy nebo o možné spolehlivosti, opakovatelnosti či obecně zavedení pravidelné nákladní přepravy na této trase, nicméně toto může být s velkou pravděpodobností první vlaštovka v zavádění pravidelného železničního spojení Čína - Evropa. Stačí připomenout, že svého času Čína zveřejnila ambiciózní plán na výstavbu vysokorychlostního vlakového spojení s Evropou. S hospodářskou krizí v Evropě sice význam takového spojení poněkud poklesl, na druhé straně se ale taky poněkud změnily podmínky v Číně. Čína bude zvyšovat spotřebu vlastních občanů, aby v době zpomalující ekonomiky rozvinutých zemí udržela vysoké tempo růstu své ekonomiky a to bude znamenat modernizaci střední a západní Číny včetně železničního spojení. Minimálně na čínském území se bude tedy doprava zrychlovat a zkvalitňovat. Otázka je, co na to střední Asie, Rusko a potom v případě "baltské" trasy Bělorusko a Polsko, v případě "černomořské" trasy Ukrajina a balkánské země.
Otázka je potom, co taková doprava přinese nám. Hlavní zámořské přístavy pro nákladní zámořskou dopravu jsou pro nás německé nebo nizozemské velké přístavy. Tam se kontejnery z velkých kontejnerových lodí překládají do říčních lodí, na železnici, na kamióny.....Aby se zboží dostalo k nám, nejdřív musí projet Německem , pro české firmy je tedy to zboží, suroviny či komponenty pro výrobu o cenu pár tisíců kilometrů evropské přepravy dražší. To je znatelná nevýhoda českých firem proti západoevropským firmám a dalo by se říct , že to je jeden z faktorů, který rozhoduje o tom, že v Česku se montují za malé peníze komponenty a ty se se ziskem složí do finálního výrobku třeba v Německu.
Zavedená železniční přeprava z Číny by znamenala, že by se pořadí obrátilo. Nejlevněji by tato doprava přišla země východní Evropy, potom nás coby země střední Evropy, západní Evropa by přišla na řadu až nakonec. To by mohla být pro nás docela významná výhoda. Zatímco pro zboží a materiál dovážené i vyvážené přes moře je nejvýhodnější situovat hlavní distribuční sklady u velkých západoevropských přístavů a z nich podle potřeby to vozit východněji třeba k nám, u této přepravy by mělo smysl hlavní distribuční sklady zboží i materiálů pro Evropskou unii umístit na východě EU. Potom by dávalo taky větší smysl umístit na východě Evropské Unie nebo obecně na východě Evropy i továrny zpracovávající dovážené čínské zboží nebo materiály a komponenty. A to i pokud by se jednalo i o finální výrobu. Zvláště takovou, která by nacházela uplatnění v Číně nebo dokonce obecně v tamější východoasijské obchodní zóně.
Zatím to je jen první vlaštovka respektive první vlak.
Ale může to být příležitost pro země východní a střední Evropy k novému ekonomickému rozvoji a k uplatnění evropských výrobků ve východní Asii. A taky by to mohla být příležitost k překonání současné krize a k určitému ekonomickému odpoutání od zemí západní Evropy.
Přidávám ještě webové odkazy na články:
http://pardubice.idnes.cz/do-pardubic-dorazil-prvni-vlak-primo-z-ciny-fkq-/pardubice-zpravy.aspx?c=A121122_1857782_pardubice-zpravy_jah
http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-58693480-byla-objevena-nova-hedvabna-stezka-vlak-z-ciny-do-ceska-privezl-zbozi-za-rekordnich-16-dnu
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vlak-s-kontejnery-dojel-z-ciny-do-ceska-za-rekordnich-sestnact-dnu-934073
Radim Polášek
Pracant jako štvaná zvěř aneb chyť důchodce, když to dokážeš.
Pan prezident Pavel odkladem svého podpisu posunul platnost novely zákona o důchodovém pojištění a tím posunul její platnost o měsíc na prvního října.
Radim Polášek
Vysokoškolský profesor přece nebude brát méně než učitelka na základní škole!
Platí, kolik který člověk na jaké pozici bere, tak to určuje, jak zaměstnavatel vidí tu praci, kterou dělá, důležitou. A asi se všichni shodneme, že vysokoškolský profesor dělá důležitější práci než ta učitelka na základní škole.
Radim Polášek
Velký hliníkový vodíkový humbuk.
Mnozí čtenáří sdělovacích prostředků v poslední době zaznamenali články o převratu ve vodíkové energetice nebo o tom, jak budou motory místo benzínem či elektřinou poháněné vodou a podobné "optimistické" články.
Radim Polášek
Bajky firemních personalistů a manažerů o údajném nedostatku lidí se bortí.
Nevím, co přesně přimělo paní Veroniku Němcovou napsat na iDNES tento článek "Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce."
Radim Polášek
Je lepší být hloupý anebo mít čisté ruce?
Ponechejme na jiné diskuzi či na vyšetřování, jestli Babiš skutečně krátil daně či se dopustil jiných nepředložeností. Vezměme premisu, že Sobotka je o nějakém takovémto trestném činu přesvědčen.
Radim Polášek
Němečtí voliči ukázali, že umí samostatně myslet.
Pohroma, debakl, Německý masakr motorovou pilou, úspěšná AFD přímo odkrojila z těla německých stran obrovské kusy voličů......Tak zní titulky v německém mainstreamovém tisku.
Radim Polášek
Střílečka v Ostravě je nejspíš sebevražda policistou.
Sdělovacími prostředky proběhla zpráva: Dlužník při exekuci střílel z automatické zbraně , těžce zranil exekutora, lehce další zůčastněnou osobu a policistu. Potom ho policista zastřelil.
Radim Polášek
Krev, dřinu, slzy a pot pro Brity znova po 76 letech.
Hlasy referenda jsou nyní v době publikování tohoto příspěvku už všechny sečteny a výsledek je už jasný. Velká Británie ODCHÁZÍ z Evropské Unie.
Radim Polášek
Paní Merkelová musí odejít, Frau Merkel muss gehen.
Není host jako host, pokud vezmeme v úvahu, že není kultura jako kultura. Status hosta má v původní arabské kultuře mnohem větší význam než status hosta v naší evropské kultuře.
Radim Polášek
Není nikterak obtížno postaviti si televizní přijímač po amatérsku za nepatrný peníz.
Před 90 lety, 26 ledna 1926 představil veřejnosti novátor a vynálezce John Baird v Londýně první funkční zařízení na dálkový přenos a zobrazování obrazu neboli televizi.
Radim Polášek
V Limě se nyní rozhoduje, kolik miliard navíc budeme platit.
Tak se už prý zase otepluje, je to čím dál častější. Konkrétně jsou čím dál častější články o tom oteplování, o tom, jak nenasytné lidstvo nenasytným spalováním fosilních paliv a zlovolným uvolňováním zlého plynu, oxidu uhličitého ničí planetu, o tom, že když to nezastavíme, tak za takových 20 nebo 40 let nastane něco jako klimatický konec světa.
Radim Polášek
Zeman boří Havlovské vzorce a zvyky chování českého presidenta.
Václav Havel jako nově zvolený president Československé a později České republiky začínal v podstatě na zelené louce. Předchozí vládní zvyky a styly posledního komunistického presidentan Gustáva Husáka převzít nechtěl a v podstatě ani nemohl. Byly to totiž zvyky a styly vládnutí vytvořené pro totalitní vládu komunistické strany, vládnoucí pod kuratelou Moskvy a sousedící s úhlavními nepřáteli Moskvy - státy Západní Evropy.
Radim Polášek
Sametová revoluce, severní Morava by měla slavit tak 22 listopadu
17 listopadu se na severní Moravě nestalo vůbec nic. Byl pátek, dělníci a technici ve fabrikách si odpracovali svou směnu, učitelé odučili svoje třídy. Večer si poslechli socialistické zprávy, povečeřeli a šli spát. Skoro nikdo na severní Moravě netušil, že ten večer spadly první kostky domina, jímž v té době socialistický stát řizený komunisty defakto byl. Já jsem v té době byl už několil let coby absolvent vysoké školy v pracovním procesu, nastoupil jsem jako projektant tehdejšího Závodu automobilů (OZA) do Tatrovky v Kopřivnici. (dále TaKo )
Radim Polášek
Žďár, je ten kluk kandidát na Velíška nebo Darwina?
Kluk jménem Petr šel na pomoc spolužačce, kterou držela schizofrenička jako rukojmí a ta schizofrenička ho zabila. Kluk má být údajně hrdina. Jenomže co když ten kluk tam vletěl na tu schizofreničku držící nůž jako tele a nechal se prostě a hloupě "jenom" zabít? Není to naopak obecná ostuda bez uvážení a bližších informací oslavovat takový čin?
Radim Polášek
Zachoval se Mišík jako chlap nebo nezachoval?
Upřímně řečeno, já nevím. Mišíka mám rád, jeho hudby jsem kdysi za socíku hodně naposlouchal a i nyní si ji rád poslechnu.
Radim Polášek
Drtinová - konec (neschopné ?) moderátorky?
Když rozhovor s nějakým politikem moderovala Drtinová, byla už jedna věc jasná předem. A sice že z tohoto rozhovoru se posluchač nedozví vůbec nic.
Radim Polášek
Drábkovy milióny ukradené nezaměstnaným.
Narazil jsem na internetu na seznam prací a odpracovaných hodin, které v rámci Drábkových nucených prací byli nezaměstnaní přinuceni odpracovat zadarmo za první letošní půlrok.
Radim Polášek
Potřebujeme vzdělání aneb anglický benzín vyrobený ze vzduchu.
Má to být převratný vynález, který umožní vyrábět ze vzduchu syntetický benzín, při jehož spalování se nebude do ovzduší uvolňovat další oxid uhličitý. Vyvinula ho podle novinových zpráv "jedna malá firma" ze severu Anglie a sklidila na nedávné konferenci v Londýně obdiv expertů. Využitím této metody se má bojovat proti klimatickým změnám a může se jí vyřešit světová energetická krize.
Radim Polášek
Jemná airsoft připomínka českým ochrankám a politikům.
Může člověk chodit a zároveň spát? Je to sice vzácné, ale stává se to. Video z prezidentovy návštěvy v severočeské Chrastavě ukázalo, že ano. V chůzi doslova spali členové prezidentstké ochranky a tak prakticky bez jakékoliv překážky umožnili útok na prezidenta z bezprostřední blízkosti i následný útěk pachatele.
Radim Polášek
A jak alkoholový mejdan v Česku s velkou kocovinou ukončil metanol
Dalo by se parafrázovat známé přísloví: Tak dlouho se pije nelegální alkohol vyrobený z denaturáku , až někoho napadne použít místo denaturáku metanol......
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 84
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2305x
A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.