Nová hedvábná stezka aneb další globalizace pro Čínu a Evropu .

22. 11. 2012 8:57:53
Zhruba tím směrem cestovali už před necelými 100 lety naši legionáři , z Ruska po železnici směrem na východ do Vladivostoku a z něho přes Ameriku domů. Za doby Sovětského Svazu byla tato Transsibiřská cesta přejmenována hrdě na BajkalskoAmurskou Magistrálu. Pamětníci jako já si určitě vzpomenou na články v tehdejším mládežnickém tisku. Ještě v 80 letech bylo vítané téma z reálií Sibiře, jak sovětští mládežníci místo studia na školách se nechávají jako barabové brigádníci zaměstnat na stavbě BAM. Ovšem tehdy to byla výhradně sovětská respektive ruská záležitost a účelem bylo získat lepší přístup k využití nerostného a jiného bohatství Sibiře.
Vlak s kontejnery v Mělníku.
Vlak s kontejnery v Mělníku.MF Dnes

Dneska významnost tohoto dopravního směru opět vzrůstá. Ale z jiného důvodu. Na východě asijského kontinentu leží prudce se rozvíjející Čína, dneska stále ještě dílna Evropy , na západě je západní a střední Evropa, jeden z velkých spotřebitelů čínských výrobků. Ale i čínských komponent pro ty evropské výrobky, které se stále ještě vyrábějí či kompletují v Evropě.

A mezi tím je dopravní vzduchoprázdno. Rozsáhlá plocha asijské pevniny, kde je doprava buď pomalá a nekvalitní, jako je trasa ruské BAM, nebo kde rozumné dopravní spojení není vůbec nebo kde politické režimy místních států spolehlivé dálkové dopravě pro Evropu nepřejí. Toto asijské dopravní vzduchoprázdno bylo dosud objížděno zámořskou lodní dopravou nebo obcházeno leteckou dopravou. Ale zámořská doprava je příliš pomalá , přeprava kontejneru trvá nejméně měsíc a letecká doprava je příliš drahá a vyplatí se tak jen pro lehké a drahé zboží.

Ovšem zdá se, že plány, které po rozpadu Sovětského Svazu a vzniku jeho nástupnických středoazijských republik slibovaly především rozvoj tohoto středoazijského regionu, se začínají realizovat. Nyní už ale jako pozemní dopravní vlakové spojení Číny a Evropy. Vlak s 40 kontejnery s počítačovými součástkami totiž dojel v rekordním čase 16 dnů z Wuchanu na jihozápadě Číny do českých Pardubic. Náklad projel Čínou, Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem , Polskem a Českou republikou. Přejezd byl realizován na území Číny čínskou společností čínskou společností CRIMT a dále pod dohledem švýcarské přepravní firmy InterRail Holding. Na rekordním čase měl mít velký podíl systém elektronického odbavování, elektronického překladu dokumentů a dalšími IT prostředky , který zkrátil čekací doba na hranicích na minimum.

Nenašel jsem nic o ekonomické stránce takové přepravy nebo o možné spolehlivosti, opakovatelnosti či obecně zavedení pravidelné nákladní přepravy na této trase, nicméně toto může být s velkou pravděpodobností první vlaštovka v zavádění pravidelného železničního spojení Čína - Evropa. Stačí připomenout, že svého času Čína zveřejnila ambiciózní plán na výstavbu vysokorychlostního vlakového spojení s Evropou. S hospodářskou krizí v Evropě sice význam takového spojení poněkud poklesl, na druhé straně se ale taky poněkud změnily podmínky v Číně. Čína bude zvyšovat spotřebu vlastních občanů, aby v době zpomalující ekonomiky rozvinutých zemí udržela vysoké tempo růstu své ekonomiky a to bude znamenat modernizaci střední a západní Číny včetně železničního spojení. Minimálně na čínském území se bude tedy doprava zrychlovat a zkvalitňovat. Otázka je, co na to střední Asie, Rusko a potom v případě "baltské" trasy Bělorusko a Polsko, v případě "černomořské" trasy Ukrajina a balkánské země.

Otázka je potom, co taková doprava přinese nám. Hlavní zámořské přístavy pro nákladní zámořskou dopravu jsou pro nás německé nebo nizozemské velké přístavy. Tam se kontejnery z velkých kontejnerových lodí překládají do říčních lodí, na železnici, na kamióny.....Aby se zboží dostalo k nám, nejdřív musí projet Německem , pro české firmy je tedy to zboží, suroviny či komponenty pro výrobu o cenu pár tisíců kilometrů evropské přepravy dražší. To je znatelná nevýhoda českých firem proti západoevropským firmám a dalo by se říct , že to je jeden z faktorů, který rozhoduje o tom, že v Česku se montují za malé peníze komponenty a ty se se ziskem složí do finálního výrobku třeba v Německu.

Zavedená železniční přeprava z Číny by znamenala, že by se pořadí obrátilo. Nejlevněji by tato doprava přišla země východní Evropy, potom nás coby země střední Evropy, západní Evropa by přišla na řadu až nakonec. To by mohla být pro nás docela významná výhoda. Zatímco pro zboží a materiál dovážené i vyvážené přes moře je nejvýhodnější situovat hlavní distribuční sklady u velkých západoevropských přístavů a z nich podle potřeby to vozit východněji třeba k nám, u této přepravy by mělo smysl hlavní distribuční sklady zboží i materiálů pro Evropskou unii umístit na východě EU. Potom by dávalo taky větší smysl umístit na východě Evropské Unie nebo obecně na východě Evropy i továrny zpracovávající dovážené čínské zboží nebo materiály a komponenty. A to i pokud by se jednalo i o finální výrobu. Zvláště takovou, která by nacházela uplatnění v Číně nebo dokonce obecně v tamější východoasijské obchodní zóně.

Zatím to je jen první vlaštovka respektive první vlak.
Ale může to být příležitost pro země východní a střední Evropy k novému ekonomickému rozvoji a k uplatnění evropských výrobků ve východní Asii. A taky by to mohla být příležitost k překonání současné krize a k určitému ekonomickému odpoutání od zemí západní Evropy.

Přidávám ještě webové odkazy na články:

http://pardubice.idnes.cz/do-pardubic-dorazil-prvni-vlak-primo-z-ciny-fkq-/pardubice-zpravy.aspx?c=A121122_1857782_pardubice-zpravy_jah

http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-58693480-byla-objevena-nova-hedvabna-stezka-vlak-z-ciny-do-ceska-privezl-zbozi-za-rekordnich-16-dnu

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vlak-s-kontejnery-dojel-z-ciny-do-ceska-za-rekordnich-sestnact-dnu-934073

Autor: Radim Polášek | čtvrtek 22.11.2012 8:57 | karma článku: 9.27 | přečteno: 830x

Další články blogera

Radim Polášek

Pracant jako štvaná zvěř aneb chyť důchodce, když to dokážeš.

Pan prezident Pavel odkladem svého podpisu posunul platnost novely zákona o důchodovém pojištění a tím posunul její platnost o měsíc na prvního října.

7.9.2023 v 10:00 | Karma článku: 39.53 | Přečteno: 6749 | Diskuse

Radim Polášek

Vysokoškolský profesor přece nebude brát méně než učitelka na základní škole!

Platí, kolik který člověk na jaké pozici bere, tak to určuje, jak zaměstnavatel vidí tu praci, kterou dělá, důležitou. A asi se všichni shodneme, že vysokoškolský profesor dělá důležitější práci než ta učitelka na základní škole.

28.3.2023 v 14:59 | Karma článku: 24.71 | Přečteno: 1074 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 598 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 906 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1578 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 497 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 84 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2304

Člověk vyčnívající a jedinečný tak akorát, kterého občas něco zaujme tak, že o tom napíšu.

A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...