Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potřebujeme vzdělání aneb anglický benzín vyrobený ze vzduchu.

24. 10. 2012 9:23:28
Má to být převratný vynález, který umožní vyrábět ze vzduchu syntetický benzín, při jehož spalování se nebude do ovzduší uvolňovat další oxid uhličitý. Vyvinula ho podle novinových zpráv "jedna malá firma" ze severu Anglie a sklidila na nedávné konferenci v Londýně obdiv expertů. Využitím této metody se má bojovat proti klimatickým změnám a může se jí vyřešit světová energetická krize.

Konkrétně se jedná o získávání oxidu uhličitého ze vzduch jeho absorbcí do alkalického hydroxidu, což je metoda, kterou používal mám pocit už snad kapitán Nemo ve vernovce 20 tisíc mil pod mořem. A následně jeho uvolňování jakousi (obyčejnou?) elektrolýzou. Druhá složka , vodík vzniká klasicky elektrolýzou vody. Z těchto plynných složek, oxidu uhličitého a vodíku se má vyrobit metanol a z metanolu syntetický benzín.
Ostatně proč ne, takhle se to udělat dá. Otázka je, proč by se to mělo dělat?

Oxid uhličitý a vodní pára nebo voda jsou totiž samy o sobě odpadní produkty spalování benzínu neboli to je defakto popel. A "složit" z toho "popela" zpátky benzín není pro současnou chemii vůbec žádný problém, je k tomu teoreticky jenom potřeba dodat tu energii, která se při spalování benzínu zase uvolní a použije. Řečeno jinak výroba benzínu z oxidu uhličitého a vody funguje pouze jako akumulátor energie. Prakticky je podstatná efektivita toho "akumulátoru" neboli kolik vložené energie se podaří vložit do benzínu a kolik se nepodaří, neboli jaký má ten proces účinnost. A celkovou účinnost má zatím poměrně malou, protože se jde přes několik kroků a hodně z nich má už samotné malou účinnost, natož když se vezme v úvahu celý výrobní řetězec syntetického benzínu.

Jaké to jsou vlastně ty "převratné" objevy kolem výroby syntetického benzínu?
Základní kameny tohoto chemického procesu byly položeny výzkumem zplynování uhlí a výrobou svítiplynu už někdy v druhé polovině 17 století. První použitelná plynová osvětlení se objevují na začátku 19 století. Svítiplyn se tehdy vyráběl prohnáním vzduchu přes vrstvu rozžhaveného uhlí a obsahoval vedle balastního dusíku ze vzduchu jako hlavní hořlavou složku oxid uhelnatý, něco vodíku vzniklého štěpením uhlovodíků z uhlí a štěpením vodní páry obsažené ve vzduchu a něco oxidu uhličitého.
Postup zplynování uhlí byl dále vylepšen objevem takzvaného "vodního plynu" roku 1873, kdy se ke vzduchu hnanému přes rozžhavené uhlí přidala vodní pára. Na úkor energie uvolněné částečnou oxidací uhlí byla vodní pára rozštěpena na vodík , vzniklý kyslík se sloučil s uhlíkem z uhlí na další oxid uhelnatý. Vznikla tak směs dusíku, vodíku, oxidu uhelnatého i uhličitého. Později byl ještě proces vylepšen částečnou nebo úplnou náhradou vzduchu kyslíkem a změnou zplynovacího režimu z atmosférického na tlakový. Tím se objem inertního dusíku v plynu snížil až vyloučil a výsledný plyn tak získal pro účely svícení a vytápění i podstatně vyšší výhřevnost.

Směs vodíku, oxidu uhelnatého a uhličitého neboli jeden z takzvaných syntézních plynů, vyrobených zplynováním uhlí, se stala taky základní surovinou pro chemickou výrobu. Podstatou je to, že v této směsi, v závislosti na podmínkách , teplotě cca 500 - 1000 st C, různém tlaku, různých katalyzátorech a vzájemných koncentracích převládají zásadně rozdílné chemické reakce. V jedněch podmínkách zůstane směs vodní páry a oxidu uhelnatého , v jiných podmínkách se nadstaví směs vodíku a oxidu uhličitého, zas v jiných podmínkách vznikne metanol a odpadní produkty , zase v jiných podmínkách vzniknou organické uhlovodíky podobné benzínu plus zase jiné odpadní produkty.

Dříve, při dostatku uhlí a ropy , mělo smysl používat syntézní plyn pouze jako zdroj vodíku pro jiné chemické syntézy a zdroj metanolu jakožto technického rozpouštědla. Za druhé světové války, kdy Německo trpělo nedostatkem ropy, mělo smysl vyrábět ty uhlovodíky a tak byl v Litvínově postaven provoz, který vyráběl z místního hnědého uhlí syntetický benzín.

Nyní je zase aktuální snižovat emise oxidu uhličitého do ovzduší, takže má smysl (snad?) vzít oxid uhličitý izolovaný ze vzduchu, vzít vodík získaný elektrolýzou a z toho za vložení energie výhradně zase z elektřiny získané ze zdrojů neprodukujících oxid uhličitý ( OZE, jaderky) vyrobit syntetický benzín.

Takže zpráva ve sdělovacích prostředcích je sice pravdivá, ale jako kdyby opět začalo fungovat rádio Jerevan.....

Není to převratný vynález, ale novým způsobem využívaná nejméně 100 let stará metoda. Není to výroba syntetického benzínu ze vzduchu, ale akumulace určitým způsobem přebytečné elektřiny do vzdušného oxidu uhličitého a vody. Nevyvinula to jedna malá firma ze severní Anglie, ale krůček po krůčku to v minulých staletích vyvinuli chemici a technici stávajícícho uhelného a chemického průmyslu. A nevyřeší se tím světová energetická krize, pouze se tím vyřeší převod jednoho druhu energie, té elektrické, na energii kapalného paliva.........

Uvádím ještě několik webových odkazů:

tuto zprávu převzali u nás například :

http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-58012880-umime-vytvorit-benzin-z-vody-a-ze-vzduchu-chlubi-se-britove-nasli-nahradu-za-ropu

http://www.novinky.cz/veda-skoly/282122-vyrabime-benzin-ze-vzduchu-pochlubili-se-britsti-inzenyri-a-nadchli-experty.html

http://procproto.cz/objevy-2/revolucni-objev-britsti-vedci-pry-dokazi-vyrobit-benzin-ze-vzduchu/#disqus_thread


v zahraničí například :

http://inhabitat.com/british-firm-produces-liquid-fuel-from-water-and-thin-air/

webová stránka této firmy je na :

http://www.airfuelsynthesis.com/home.html

Symptomatické na jejich stránce je titulek "Information for potential investors" , česky Informace pro potencionální investory.
Dá se předpokládat, že po ohlasu vyvolaném zprávou o této " výrobě" benzínu ze vzduchu firma, na rozdíl od podobných firem podnikajících v objevování a vývoji nových technologií a postupů a financovaných andělským a rizikovým kapitálem, nouzi o investory mít nebude.

Autor: Radim Polášek | středa 24.10.2012 9:23 | karma článku: 29.90 | přečteno: 4976x

Další články blogera

Radim Polášek

Velký hliníkový vodíkový humbuk.

Mnozí čtenáří sdělovacích prostředků v poslední době zaznamenali články o převratu ve vodíkové energetice nebo o tom, jak budou motory místo benzínem či elektřinou poháněné vodou a podobné "optimistické" články.

13.9.2017 v 8:35 | Karma článku: 23.91 | Přečteno: 648 | Diskuse

Radim Polášek

Bajky firemních personalistů a manažerů o údajném nedostatku lidí se bortí.

Nevím, co přesně přimělo paní Veroniku Němcovou napsat na iDNES tento článek "Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce."

24.8.2017 v 11:37 | Karma článku: 36.90 | Přečteno: 2380 | Diskuse

Radim Polášek

Je lepší být hloupý anebo mít čisté ruce?

Ponechejme na jiné diskuzi či na vyšetřování, jestli Babiš skutečně krátil daně či se dopustil jiných nepředložeností. Vezměme premisu, že Sobotka je o nějakém takovémto trestném činu přesvědčen.

3.5.2017 v 9:26 | Karma článku: 20.50 | Přečteno: 1003 | Diskuse

Radim Polášek

Němečtí voliči ukázali, že umí samostatně myslet.

Pohroma, debakl, Německý masakr motorovou pilou, úspěšná AFD přímo odkrojila z těla německých stran obrovské kusy voličů......Tak zní titulky v německém mainstreamovém tisku.

5.9.2016 v 16:15 | Karma článku: 28.82 | Přečteno: 699 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Josef Barta

Co ještě patří Čechům, kteří v ČR žijí?

Chlubit se cizím peřím jde hlavně našim politikům a vládě. Hrdě prohlašují „naše“ firmy, banky, sportovci atd. Kde je ale pravda? České peníze inkasují banky patřící zahraničnímu kapitálu, firmy patří zahraničním vlastníkům.

25.9.2017 v 14:30 | Karma článku: 36.71 | Přečteno: 1642 | Diskuse

Zdeněk Trinkewitz

Naše vládnoucí banda vede Česko do pekla řeckého bankrotu

Vládnoucí Sobotkova koalice „Bratrstva kočičí pracky“ v posledních křečích předvolebního boje jde řeckou cestou a rozhazuje peníze z prošustrované státní kasy.

23.9.2017 v 13:47 | Karma článku: 30.03 | Přečteno: 1452 | Diskuse

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 31.38 | Přečteno: 4903 | Diskuse

Jan Ferenc

Mzda a výdělek řidičů

Mzdy řidičů mezinárodní kamionové dopravy jsou oblíbeným debatním tématem. Trvá to něco přes dva roky, od doby, kdy některé západoevropské země s Francií v čele začaly kušnit, že čeští řidiči vydělávají málo.

22.9.2017 v 21:03 | Karma článku: 22.03 | Přečteno: 842 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zelení: Prý přijdou apokalyptické davy nezaměstnaných

Taky patříte k těm, kdo na poslední chvíli žhaví mozkové závity a ne a ne se rozhodnout, které straně to tam zhruba za měsíc hodit? Možná jste se tak jako řada jiných rozhodli, že s velkými stranami už nechce mít nic společného.

22.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 45.02 | Přečteno: 8388 | Diskuse
Počet článků 82 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2240

Člověk vyčnívající a jedinečný tak akorát, kterého občas něco zaujme tak, že o tom napíšu.

A jakožto dlouhodobě nezaměstnaný projektant, technolog a vůbec obecně "člověk technický" , schopný a ochotný okamžitě nastoupit do práce, se ve svém věku 50+ směji údajnému nedostatku technických odborníků.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.